انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
درباره وبلاگ


«بسم الله الرحمن الرحيم؛ الحمد للـه رب العالمين والسلام والصلوه علي سيدنا ونبينا محمد وآله الطاهرين وصحبه المنتجبين؛ اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه.» با عرض سلام؛ اعضای انجمن علمی مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات (تکثیر و پرورش آبزیان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ورود شما را به وبلاگ این انجمن خوش آمد می گویند.
آخرین مطالب
پنج شنبه 23 خرداد 1392برچسب:, :: 13:7 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

شپش ماهی یکی از مهمترین عوامل تهدید ساز بر علیه  سلامتی ماهیان زینتی به خصوص کپور ماهیان می باشد . آرگلوس نه تنها به صورت مستقیم می تواند موجب بیماری در ماهی گردد بلکه عاملی است برای بروز عفونت های ثانویه در ماهی های درگیر. این انگل جزو بزرگترین انگل های ماهیان زینتی بوده و با قطری برابر 0.5 الی یک سانتیمتر با چشم غیر مصلح قابل رویت می باشد.

آرگولوس یا شپش ماهی  پس از اتصال بر بدن و یا آبشش ماهی نسبت به تزریق آنزیم های گوارشی  بر روی محل  گزش اقدام نموده و پس از آن با مکیدن مایعات بدن ماهی با استفاده از دهان خرطوم مانند خود از آن تغذیه می نماید.

آسیب ناشی از گزش می تواند محل مناسبی برای حمله باکتری های فرصت طلبی مانند آئروموناس یا سودوموناس گشته و موجبات زخم های پوستی و آبشش را فراهم آورد. البته نباید این نکته را فراموش نمود که آرگولوس خود نیز می تواند مخزنی از باکتری ها و ویروس ها گشته  و با اتصال به ماهی ها آنها را وارد بدن آنها نماید.

علاوه بر آسیب های جسمی بروز استرس ناشی از بیماری می تواند با کاهش سطح ایمنی بدن ماهی مبتلا به بروز بیماری های ثانویه ای مانند سفیدک ، کاستیا کمک نموده و در موارد حاد موجبات مرگ و میر ماهیان شما را فراهم سازد

ماهیان حساس :

گلد فیش ها ، koi هاو سا یر ماهیان آکواریومی به این بیماری حساس هستند  

 

 علائم :

  • مشاهده انگل به صورت نقاط تیره رنگ ( که ممکن است متحرک باشند ) بر روی آبشش ها ، باله ها و اغلب پوست اطراف سر ماهی . شپش ها بیضی شکل بوده و مانند سفره ماهی به بدن ماهی چسبیده و حرکات بسیار سریعی دارند . ضمن اینکه گاهی اوقات می توان آنها را به تنهایی و در هنگام انتقال از یک میزبان به میزبان دیگر درآب مخزن شناور یافت.
  • ماهین مبتلا شروع به خارش و مالیدن خود به اشیاء درون مخزن خواهند نمود
  • در مراحل پیشرفته ماهی ها بی حال شده و ضایعات موضهی قرمز رنگی بر روی بدن آنها مشاهده خواهید نمود

 

درمان :

  • حذف مکانیکی شپش از روی بدن ماهی با استفاده از پنس فورسپس
  • استفاده از حمام  پرمنگنات پتاسیم به میزان 10 میلی گرم در لیتر و به مدت 20 تا 30 دقیقه
  • استفاده از پرمنگنات پتاسیم به میزان 2 تا 4 میلی گرم در لیتر در استخر ها

پیشگیری :

  •  نگهداری ماهی ها در شرایط ایده آل و بالا نگه داشتن پارامتر های آب
  • استفاده از منابع آبی مطمئن در آب گیری مخزن
  • قرنطینه ماهیان تازه وارد

 

 

 

 

 

 

سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, :: 8:46 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

نام علمی: Archocentrus nigrofasciatus

نام مشترک : سیچلاید گوره خری یا مجرم

نام انگلیسی: Convict Cichlid, Zebra Cichlid, Albino Convict

سطح مراقبت : آسان. این ماهی برای افراد مبتدی که علاقه مند از ماهیان گوشت خوار هستند بسیار مفید است

اندازه ماهی: تا ۴ اینچ (۱۰سانتی متر)

اسیدیته آب  : ۷ – ۸

سختی آب  : ۱۰- ۱۵

دمای مورد نیاز:  ۲۱تا ۲۷ درجه سانتیگراد

طول عمر:  درصورت نگهداری مناسب ۸ تا ۱۵ سال

منبع / زیستگاه: آمریکای مرکزی ، گوآتمالا،هندوراس، السالوادور، نیکاراگوئه، کاستاریکا

رفتار / خلق و خو: مهاجم . در صورت نگهداری در آکواریوم و در زمان جفت گیری بسیار پرخاشگر می شود

جنسیت:باله های پشتی و مقعدی نر ها تیز تر و بلند تر از ماده ها بوده و پر رنگ تر از آنها می باشند

جفتگیری / تولید مثل: پس از اینکه ماهی ها کوزه یا محل منتخب خود را برای تکثیر پاکسازی نمودند ماهی ماده شروع به تخم گذاری نموده و ماهی نر آنها را به اسپرم خود آغشته می کند.بعد از پایان تخم ریزی ماهی نر و ماده دائما با حرکت باله هایشان سطح اکسیژن را بر روی تخم ها متعادل نگه می دارند .نگهداری والدین شب و روز نخواهد شناخت به طوری که در تاریکی و با کمک حس بویایی به مراثبت از تخم هایشان پرداخته و با کمک باله های لگنی موقعیت آنها را رصد می کنند.معمولا تخم ها بعد از 72 ساعت هچ شده و نوزادان سیچلاید متولد می شوند.

حجم آکواریوم: برای یک جفت بالغ حداقل ۷۵ لیتر آب 

سازگاری : معمولا به خاطر حس قلمرو طلبی و رفتارهای هجومی در هنگام تخم ریزی با هم نوعان خود نگهداری می شوند.

رژیم غذایی : ماهیان کوچکتر و کرم های خونی / دل مرغ و یا گاو و در کل یک رژیم غذایی سرشار از مواد پروتئینی. در کارگاه های پرورش ماهیان زینتی از گرانول هم بهره می برند.

 منطقه شنا: منطقه میانی و یک سوم پایین آکواریوم

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up8/64733202896985121832.jpg

سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, :: 8:39 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

ام علمی:  Trichogaster leeri

نام مشترک : گورامی پرل یا مرواریدی

نام انگلیسی : Pearl Gourami, Lace Gourami, Diamond Gourami, Leeri Gourami, Mosaic Gourami

سطح مراقبت : آسان و مناسب برای افراد مبتدی

اسیدیته آب  : 6 - 8

سختی آب  : 5-۱۵

دمای مورد نیاز:  ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد

طول عمر:  ۳ تا ۴ سال

منبع / زیستگاه: جنوب شرقی آسیا(تایلند و اندونزی )

 رفتار / خلق و خو: این ماهی به طور کلی صلح طلب بوده اما نوع نر آن در زمان تخم ریزی ژرشاشگر می باشد.

جنسیت: نر ها پررنگ تر از جنس ماده بوده و باله های آنها بلند تر است.ضمن اینکه زیر فک دهانی نرها نارنجی پررنگ و یا قرمز رنگ است

جفتگیری / تولید مثل: تخم گذار بوده و در آکواریوم های معمولی هم قابل تکثیر می باشد. این ماهی مانند سایر گورامی ها برای تخم گذاری از لانه های حبابی استفاده می کند

حجم آکواریوم: حد اقل ۱۱۰ لیتر

سازگاری : به جز زمان های مربوط به تخم ریزی با اکثر ماهیان گیاه خوار سازگار می باشد.

 رژیم غذایی : گورامی ها همه چیز خوار می باشند. غذا های منجمد ، پولکی ، آرتیمیای زنده و گرانول و... می توانند رژیم غذایی مناسبی برای این ماهی باشند

منطقه شنا: میانه آکواریوم و یک سوم بالایی


http://up.vatandownload.com/images/25pjghtfpvyazous68he.jpg


چهار شنبه 2 آبان 1391برچسب:, :: 23:49 :: نويسنده : فاطمه خدادادیان

آرتمیا (نام علمی: Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیا سالانه بیش از ۲۰۰۰ تن کیست آرتمیا معامله می‌شود و به خصوص از خود آرتمیا یا کیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان و... سود می‌برند.

برای سالها این موجود را فقط به عنوان یک جانور سخت پوست و در محدوده کتابهای جانورشناسی می‌شناختند و در سال ۱۹۳۰ یا ۱۹۳۳ دانشمندی به نام Alvin sealo کاربرد آن را برای پرورش ماهی پیشنهاد کرد.در ۱۹۳۹ ارزش آرتمیا به عنوان یک غذای اساسی در پرورش نوزاد آبزیان شناخته شده بود. در اواخر دهه ۱۹۴۰، با افزایش علاقه به ماهیان زینتی گرمسیری ؛ ارزش تجاری آرتمیا دو چندان شد.از دیگر سو، در سال ۱۸۹۹ دانشمندی به نام Gunther دریاچه ارومیه را بررسی کرد و آرتمیای موجود در آن را همان آرتمیا اورمیانا نامید, [۱۰] و [۱۱] سپس در سال ۱۹۷۶ دانشمندانی با نام‌های Bowen و Clarck آرتمیای دریاچه ارومیه را دوباره از نظر سیستماتیک مورد بررسی قرار دادند و بار دیگر نام آرتمیا اورمیانا را تایید نمودند. [۱۲] در دو دهه اخیر در بلژیک مرکزی تحت عنوان I.S.A یا International Study of Artemia درست شده که در سطح جهانی و به طور وسیع بر روی آرتمیا کار می‌کند.

پرونده:Artemia salina 4.jpg

سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, :: 23:10 :: نويسنده : فاطمه خدادادیان

این موجودات دارای ساختار زیبایی هستند، به همین جهت عروس دریایی نامیده می‌شوند. عروس دریایی، در اعماق متوسط دریا زندگی می‌کند و بین ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر قطر دارد و بدنی چتر مانند و شفاف ژلاتینی دارد. قطر بدن در مرکز چتر و در حاشیه لبه‌ها، نازک است و تعدادی تانتاکول در لبه دارد.

دهان چهار گوش در قسمت وسط بدن قرار دارد که به یک حلق لوله‌ای با مقطع ۴ گوش وصل می‌شود و انتهای حلق به معده ختم می‌گردد که دارای ۴ جیب شعاع است. معده چهار قسمتی است و از این قسمتها، لوله‌های گوارشی یا معدی منشا گرفته و به صورت مجرای شعاعی حلقوی قرار گرفته و مواد غذایی را به قسمتهای مختلف می‌رسانند. در اطراف دهان ۴ بازوی دهانی وجود دارد. در لبه چتر عروس دریایی، تعداد ۸ عدد برآمدگی به فواصل مناسب با هم قرار دارند که این برآمدگی‌ها دارای ساختار حسی هستند و حاوی ذرات شعاعی یا استاتولیتها بوده و نیز ۲ چشم ساده در جدار عضو تعادلی خود دارند.

حداقل دو شبکه عصبی وجود دارد که یکی از آنها تمامی سطح روی و زیر چتر و تانتاکولها را عصب‌دار کرده و جریانات عصبی را به آرامی منتقل می‌کند و در تنظیم حرکات موضعی و متمرکزی نظیر تغذیه دخالت می‌کند. دومین شبکه عصبی، به نواحی زیر چتر محدود شده و جریانات عصبی را به سرعت منتقل می‌کند و باعث تنظیم انقباضات چتر هنگام شنا می‌شود.

پرونده:Aurelia aurita 1.jpg

پرونده:Chrysaora Colorata.jpg

پرونده:Amazing jellyfish.jpg

شنبه 29 مهر 1391برچسب:, :: 12:6 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

شخصات ماهی اندلر:

نام علمی: Poecilia wingei

نام مشترک : اندلر

نام انگلیسی :  Endler

سطح مراقبت : آسان و کمی متوسط

اندازه ماهی: تا ۱.۵ اینچ (۴ سانتی متر)

اسیدیته آب  : ۷ - ۸.۵

سختی آب  : ۱۵-۳۵

دمای مورد نیاز:  ۲۴تا ۲۹درجه سانتیگراد

طول عمر: ۳ تا ۵ سال

منبع / زیستگاه: جنوب آمریکا و تالاب های شمال شرق ونزوئلا 

رفتار / خلق و خو: به طور کلی صلح جو و بسیار کنجکاو هستند . بهتر است برای هر ماهی نر ۲ یا ۳ ماده در نظر گرفته شود

جنسیت: در نرها باله مخرجی که در انتهای شکم قرار دارد تغییر شکل یافته و به شکل لوله ای باریک و کوتاه در می آید و تا حدودی شبیه به اندام جنسی پستانداران می گردد به این لوله جنسی در اصطلاح گونوپودیوم ( Gunopodium ) اطلاق می شود .نر ها در این گونه از رنگ های درخشان تری نسبت به ماده های برخوردار می باشند

جفتگیری / تولید مثل:  بعد از پایان دوره بارداری ماهی ماده شروع به زایمان نوزادان می کند در این حالت نوزادها که ازنظر رشد اندام تا حدود زیادی به تکامل رسیده اند به صورت گلوله شکل از بدن ماهی ماده خارج شده و بعد با یک حرکت سریع و جهش مانند به حالت عادی و طبیعی در آمده و شروع به شنا می کنند . برخلاف سایر زنده ها اندلر علاقه ای به خوردن نوزادان خود نشان نمی دهد .مدت باردادری در این گونه بین ۲۳ تا ۲۴ روز می باشد.

سازگاری : ماهی اندلر با اکثر ماهیان آکواریومی سازگار می باشد.البته نباید انها را با ماهیان گوشت خوار و مهاجم نگهداری نمود . جهت نگهداری از نمونه های خالص این ماهی بهتر است با گوپی ها نگهداری نگردند چون ممکن است با هم جفتگیری کرده و هیبرید های نا خالص تولید گردد.

رژیم غذایی :  اغلب همه چیز خوار بوده و میگوی آب شور ،کرم خاکی ،  پولکی ، آرتیمیای زنده و گرانول و... می توانند رژیم غذایی مناسبی برای این ماهی باشند. البته یک رژیم گیاهی شامل  اسفناج  نیز می تواند توصیه گردد به خصوص اینکه به رشد باله های ماهیان  نر کمک خواهد نمود

منطقه شنا: در قسمت میانی و یک سوم بالایی آکواریوم

حجم آکواریوم: ۳۵ لیتر

شنبه 29 مهر 1391برچسب:, :: 12:3 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

خرچنگ لاجوردی به علت رنگ آبی زیبای خود مجبوبیت خاصی در بین آکواریوم داران پیدا کرده است. با گذشت زمان و بزرگ تر شدن خرچنگ، رنگ آبی بدن تیره تر خواهد شد. خرچنگ لاجوردی در محیط طبیعی زندگی خود تا 12 سانتی متر رشد می کند. اما در آکواریوم هرگز به این اندازه نخواهد رسید. خرچنگ لاجوردی در طبیعت به رنگ های سبز لجنی تا آبی لاجوردی وجود دارد.

خرچنگ لاجوردی به طور کلی موجودی صلح جو است. اما احتمال این که ماهی های کوچک و کم جنب و جوش را شکار کند صفر نیست. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که وعده های غذایی آسان از نظر دسترسی، در اختیار خرچنگ قرار گیرد. غذاهای پروتئینی و همچنین جلبک از جمله غذاهای مورد علاقه ی خرچنگ لاجوردی هستند. توصیه می شود که از آکواریومی کوچک برای نگهداری از این خرچنگ استفاده شود. آکواریومی با حجم 20 تا 30 گالن برای خرچنگ لاجوردی مناسب است. دمای 20 تا 29 درجه ی سانتی گراد و پی هاش 6.5 تا 8.0 برای این خرچنگ مناسب است.

تکثیر خرچنگ لاجوردی کار آسانی و در صورت وجود شرایط مناسب در آکواریوم، تخمریزی انجام خواهد شد. اما برای تولید نژاد های زیباتر باید از جفت های مناسب و انتخاب شده استفاده نمود. استفاده از جفت مناسب موجب تولید خرچنگ هایی با رنگ آبی روشن می شود.

                    خرچنگ لاجوردی

یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 13:11 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

خرچنگ کوتوله ی نارنجی یا خرچنگ نارنجی دارف به علت رنگ زیبا و اندازه ی کوچکی که دارد یکی از محبوب ترین خرچنگ های آب شیرین محسوب می شود. خرچنگ نارنجی حداکثر تا 5 سانتی متر رشد می کند. این نوع خرچنگ از طریق تکثیر گزینشی در کشور آلمان به وجود آمده است.

خرچنگ نارنجی موجودی بسیار صلح جو است و هیچ صدمه ای به گیاهان آکواریوم، ماهی ها و سایر نرم تنان وارد نمی کند. آکواریوم خرچنگ نارنجی باید دارای گیاه و تکه های سنگ و چوب باشد تا فضاهایی همچون غار برای پنهان شدن خرچنگ فراهم آید. دمای 17.5 تا 26.5 درجه ی سانتی گراد و پی هاش 6.8 تا 8.0 برای این خرچنگ مناسب است.

خرچنگ نارنجی دارف مانند سایر خرچنگ های آب شیرین موجودی همه چیز خوار است و باید با انواع غذاهای پروتئینی و گیاهی تغذیه شود. همچنین فراهم کردن غذاهای زنده مانند ماهی های بسیار ریز و کم تحرک برای خرچنگ نارنجی موجب رشد و سلامت بیشتر و بهتر این خرچنگ می شود. غذاهای گیاهی همچون هویج، اسفتاج، لوبیا و کدو از غذاهای مورد علاقه ی خرچنگ نارنجی هستند. غذاهای پروتئینی نیز همچون کرم خونی، کرم خاکی، آرتیمیا و غذاهای خشک آماده برای خرچنگ نارنجی مناسب هستند.

نگهداری خرچنگ نارنجی با ماهیان صلح جو و آرامی مانند گوپی، مولی، پلاتی، دم شمشیری و انواع تترا بهترین گزینه است. از نگهداری این خرچنگ با ماهیان پرخاشگری همچون سیچلایدها و برخی از لوچ ها باید خودداری شود. چرا که خرچنگ به یک وعده ی غذایی برای این ماهیان تبدیل خواهد شد.

خرچنگ نارنجی خرچنگ دارف نارنجی

یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 12:56 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

سفره ماهی آب شیرین با نام های هیستریکس و ماترو نیز شناخته می شود. در کل سفره ماهیان دارای 19 گونه ی متفاوت هستند که دو گونه ی آن ها در آب های شیرین زندگی می کنند. زیستگاه این ماهی رودخانه های جنوب شرقی آمریکا می باشد. دارای بدنی دوار می باشد که سایز آن از 25 سانتی متر تا 1 متر متفاوت است. سفره ماهی آب شیرین دارای دندان هایی در قسمت زیری بدنی است. برخی از گونه های این ماهی دارای دمی زهراگین هستند که این ویژگی آن ها را از پیرانا ها نیز خطرناک تر می کند.

پی هاش 6.5 تا 6.8 و دمای 25 درجه ی سانتی گراد برای این ماهی مناسب است. سفره ماهیان آب شیرین ماهیانی صلح جو هستند که تا 10 سال عمر می نمایند. این ماهیان به آکواریومی با حجم 400 گالن نیاز دارند. معمولا" به صورت تک نگهداری می شوند. چرا که در زمان همسر طلبی، معمولا" رفتارهای ماهی نر موجب مرگ ماهی ماده می گردد.

نگهداری از این ماهیان کار آسانی نیست. فیلتراسیون مناسب و کنترل مکرر میزان نیترات آب الزامی است. همچنین بخاری مورد استفاده در آکواریوم این ماهی باید دارای حفاظ باشد. در غیر این صورت در صورت برخورد ماهی به بخاری، ماهی به شدت دچار سوختگی می شود.

ماهی نر به وسیله ی لوله ی جفتگیری خود از ماهی ماده تشخیص داده می شود. تکثیر این ماهی در صورت انتخاب جفت مناسب کار آسانی است. لازم به ذکر است که بیشتر گونه های سفره ماهیان بچه های خود را به صورت زنده به دنیا می آورند.

غذاهای باکیفیت همچون میگو و دل، انواع نرم تنان مانند صدف و حلزون و خزندگانی چون کرم خاکی برای این ماهی مناسب اند.

ماهیان کف زی مانند لجن خوارها برای نگهداری با این کاهی مناسب نیستند. زیرا به قسمت زیر شکم سفره ماهی صدمه وارد می کنند.

سفره ماهی آب شیرین

یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 12:52 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

ماهی سرسوسماری از جمله ماهیانی است که به ندرت در آکواریوم ها دیده می شود. شاید یکی از دلایل این موضوع رشد بیش از اندازه ی این ماهی باشد. سر سوسماری تا ۱۷۵ سانتی متر رشد می کند و به به آکواریومی با حداقل حجم ۲۲۵۰لیتر نیاز دارد. زیستگاه سرسوسماری آمریکای جنوبی است. از مشخصه های این ماهی پوزه ی بزرگ آن است که تقریبا" دو برابر سر ماهی است. دارای بدنی استوانه ای است که با پولک های لوزی پوشیده شده است. ماهی های بالغ دارای رنگ کرم همراه با نقاطی بزرگ بر روی بدن و باله ها هستند. سر سوسماری دارای یک ردیف دندان های تیز است که این ماهی را برای نگهداری در آکواریوم نامناسب می گرداند. این ماهی جهنده ی خوبی است و در صورتی که اندازه ی بزرگی داشته باشد قطعا" به درپوش آکواریوم صدمه وارد می نماید.

آکواریوم این ماهی نیاز به گیاه و فضاهایی برای پنهان شدن ماهی دارد. دمای ۲۳ تا ۲۷ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۶.۶ تا ۷.۲ برای این ماهی مناسب است.

تکثیر سرسوسماری کار نسبتا" دشواری است. ماهی ماده در زمانی که احساس خطر کند نوزادان را در دهان خود جمع آوری می نماید. نوزادان این ماهی رشد سریعی دارند و به سرعت دارای دندان می شوند. این عامل سبب می شود تا نوزادان بزرگ تر به نوزادان کوپک تر صدمه وارد کنند و حتی بزرگ تر ها از کوچک تر ها تغذیه نمایند.

سرسوسماری را می توان با غذاهایی همچون ماهی، دل گاو و انواع کرم تغذیه نمود. اما ماهی بهترین گزینه برای تغذیه ی سرسوسماری است و ممکن است که این ماهی سایر غذاها را نپذیرد.

       سرسوسماری

یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 12:8 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

ماهی آروانای سیاه بومی جنگل های شناور آمازون است. آروانا دارای بدنی کشیده و استخوانی است. تفاوت آروانای سیاه با آروانای نقره ای بسیار ناچیز است. آروانای سیاه دارای بدنی تیره تر نسبت به آروانای نقره ای است و همچنین انتهای باله های آن نارنجی رنگ است. این ماهی در محل زندگی طبیعی خود از حشرات و ماهیان کوچک تر از خود تغذیه می کند. آروانا برای شکار حشرات، خود را به بیرون از آب پرتاب می کند. این ماهی قدرت پرش بسیاری دارد و در محیط طبیعی می تواند تا 1 متر بالاتر از آب جهش انجام دهد. این ماهی برای شکار حشرات، در زیر محل مورد نظر کمین کرده و طعمه را با چشمان خود زیر نظر می گیرد. سپس با یک پرش سریع طعمه را با دهان خود می گیرد. ماهی آروانا می تواند با استفاده از کیسه ی هوایی خود لحظاتی بیرون از آب زنده بماند.

آروانا رشد زیادی دارد و می تواند تا 90 سانتی متر رشد کند. به همین دلیل به آکواریومی بزرگ با حداقل حجم 945 لیتر نیاز دارد. برای کف آکواریوم این ماهی بهتر است که از شن ریز استفاده شود و همچنین گیاهان انعطاف پذیر در آکواریوم قرار گیرند. در قسمت بالایی آکواریوم باید فضای فراوانی برای شنا کردن ماهی وجود داشته باشد. سطح آکواریوم آروانا حتما" باید با یک در پوش مقاوم و محکم پوشانده شود. زیرا همان طور که گفته شد آروانا پرشگر قدری است. دمای 23 تا 28 درجه ی سانتی گراد و پی هاش 6.0 تا 7.0 برای این ماهی مناسب است.

ماهی آروانا پس از تخمریزی، تخم ها و نوزادان را در دهان خود نگهداری می کند که این مسوولیت به عهده ی ماهی نر است. نوزادان تا زمانی که به سن بلوغ برسند در دهان پدر خود نگهداری می شوند. این دوره 50 تا 60 روز به طول می انجامد. در محیط طبیعی زندگی، نوزادان آروانا به راحتی توسط سایر ماهی ها از جمله سیچلایدها شکار می شوند. به همین دلیل بهتر است که در زمان تخمریزی و نگهداری از نوزادان، ماهی آروانا به صورت انفرادی در یک آکواریوم نگهداری شود.

ماهی آروانا غذاهای مختلف را می پذیرد. در کل غذاهایی که در سطح آب شناور بمانند برای این ماهی بهتر هستند. حشرات و ماهی های زنده بهترین خوراک برای ماهی آروانا است. میگوی خشک شده و غذاهای اقیانوسی نیز برای این ماهی مناسب است.

توصیه می شود که ماهی آروانا به صورت تک در آکواریوم نگهداری شود. زیرا در صورت برخورد با سایر ماهی ها دچار زخم های بدنی فراوان می شود. برای مثال بدن ماهی آروانا با یک ضربه ی ماهی اسکار از وسط می شکند. البته اندازه ی ماهی ها نیز مهم هستند.

اگر قصد خرید ماهی آروانا را دارید به این نکنه توجه داشته باشید که ماهی آروانای سالم دارای سبیلک هایی صاف و در راستای بدن ماهی است. در صورت شکسته یا خمیده بودن این سبیلک ها، ماهی مورد نظر ماهی مرغوبی نخواهد بود.

آروانای سیاه

چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, :: 19:45 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

حلزون سیب امروزه در بیشتر آکواریوم های آب شیرین نگهداری می شود که علت آن سادگی نگهداری و فواید این نرم تن است. از جمله فواید این حلزون، علاقه ی زیاد او به خزه ها و جلبک هاست که این امر موجب می شود شیشه ی آکواریوم را به خوبی تمیز کند. در برخی مواقع اشتهای بیش از حد این حلزون موجب می شود که به گیاهان درون آکواریوم صدمه وارد کند که این یک نکته ی منفی است. رقابت این حلزون بر سر غذا با سایر نرم تنان درون آکواریوم قابل توجه است. حلزون سیب بدن بزرگ خود را بر روی غذاهایی که در کف آکواریوم انباشته شده اند قرار می دهد تا غذا از دید سایر موجودات درون آکواریوم محفوظ بماند. از جمله دیگر نکات منفی این حلزون رشد بیش از اندازه ی آن تا 14 سانتی متر است. در کل رمز موفقیت در نگهداری از حلزون سیب این است که محیط زنگی حلزون به گونه ای باشد که خصوصیات منفی کمتر بروز کنند و خصوصیات مثبت در بالاترین حد خود را نشان دهند.

حلزون سیب دارای رنگ های متنوعی است. از جمله رنگ های این حلزون می توان به قهوه ای، قهوه ای مایل به زرد، سفید، زرد و حتی آبی، بنفش، صورتی و سبز اشاره نمود. حلزون سیب با نام حلزون طلائی نیز شناخته می شود. نگهداری این حلزون در آکواریومی با شرایط رشد سریع خزه ها و گیاهان مناسب است. به طور متقابل نگهداری این حلزون در آکواریوم با گیاهان حساس و دیر رشد اصلا" توصیه نمی شود. حلزون سیب توانایی قابل توجهی در تغییر رژیم غذایی خود دارد. این نرم تن می تواند انواع گیاهان، غذاهای سایر ماهی ها و حتی ماهی های مرده را به عنوان غذا مصرف کند.

در آکواریوم های خانگی، فعالیت حلزون سیب بیشتر در طول شب انجام می گیرد و در هنگام روز به مناطق تاریک تر آکواریوم پناه می برد. دمای 18 تا 28 درجه ی سانتی گراد و پی هاش 6 تا 8 برای حلزون سیب مناسب است.

تولید مثل و تکثیر حلزون سیب به سادگی صورت می پذیرد. در صورت مساعد بودن شرایط آب و بالا بودن دما، حلزون سیب در آکواریوم تخمریزی می نماید. این امر، ویژگی مثبتی محسوب نمی شود. چرا که در صورت تکثیر، به سرعت تعداد این حلزون در آکواریوم زیاد می شود و زندگی برای سایر ماهی های آکواریوم غیر ممکن می گردد. برای جلوگیری از این اتفاق نگهداری یک حلزون در آکواریوم توصیه می شود.

 حلزون سیب حلزون طلائی

جمعه 14 مهر 1391برچسب:, :: 11:32 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده

سخت پوستان بزرگترین زیر شاخه از شاخه بند پایان بشمار میاید که بیش از 4200 گونه را در خود جای داده است که اکثراً دریازی بوده وتعدادی نیز در آبهای شیرین زیست می کنند و همچنین برخی خشکی زی بحساب میایند


این زیر شاخه دارای 10 رده است که دراین میان رده سخت پوستان عالی از جایگاه ویژه ای برخوردار وحدود 4/3 گونه های سخت پوست را شامل میشود وبه دو زیر رده Phyllc caridae و Bumalacostraca تقسیم می گردد که اولی تنها به یک راسته یعنی نازک سپران ودومی به 4 فوق راسته :هم خرچنگیان ،مسلح خرچنگیان ،خرچنگهای حقیقی و کیسه خرچنگیان تقسیم می شوند.


فوق راسته خرچنگهای حقیقی شامل دو راسته اوفاسیان و ده پایان است .راسته ده پایان از چندین زیر راسته تشکیل می یابد که مهمترین آنها را میتوان زیر راسته ده پایان شناور دانست که دارای سه دون راسته :Penaeidea ,Caridea ,Stenopodidea  می باشد .مهمترین و بیشترین اقلام سخت پوستان تجاری متعلق به دون راسته penaeidea  هستند که از دو خانواده تشکیل شده که عبارتند از : Sergestoidea ,Penaeoidea

Penaeoidea شامل چهار خانواده زیر است :

  Solenocerida

    Aristaeidae 

  Sicyoniidae

 Penaeidae 

پنائیده بزرگترین خانواده و دارای بیش از 300 گونه در سراسر جهان بوده که در 12 جنس جای گرفته اند و تقریباً 80% آنها از نظر تجاری و صنعت صید مهم می باشند تمامی 24 گونه میگوئی که به نوعی در جهان تکثیر ویا پرورش می یابند متعلق بهاین خانواده هستند جنس های خانواده پنائیده بشرح زیر است :

 

 parapenaeus             Artemesis                    
             
Atypopenaeus            protrachypenaeu        

Macropotasma              Trachypenaeus         

Matapenaeus               Kiphopenaeus          

                                           penaeu              Metapenaeops          s                                         



 

تفاوت بین prawn , shrimp

بر اساس تعریف سازمان کشاورزی و خوارو بار جهانی (FAO) واژه shrimp  به انواع میگوهای آبهای شور و لب شور اطلاق می شود و prawn  به میگوهای آبهای شیرین (وبطور مشخص گونه های متعلق به جنس  Macrobrachium ) اشاره می نمایید .در کشورهای آسیای جنوب شرقی ایندو واژه برای مقصود دیگری بکار می روند .در این کشورها (بویژه فیلیپین ،تایوان و اندونزی )shrimp در بر گیرنده میگوهای با اندازه کوچک است و واژه prawn  برای میگوهای با اندازه بزرگ بکار میرود چنین کاربردی از دو واژه فوق در بسیاری از کشورهای دیگر نظیر استرالیا ،ایالات متحده و...وجود ندارد .

2-تقسیم بندی میگوها از نقطه نظر مکان زیست :

از نظر درجه شوری آبی که میگو ها در آن بسر میبرند ،آنها را به دو گروه میگوهای دریازی ومیگوهای آب شیرین تقسیم می نمایند .هر یک از افراد این دو گروه بسته به اینکه دامنه درجه حرارت مطلوب برای رشدو تولید مثل آنها چه مقدار است به سه دسته مختلف قابل تفکیک هستند که عبارتند از :

-میگوهای آبهای سرد در آبهایی بسر می برند که حداکثر درجه حرارت در فصل تابستان 20 درجه سانتی گراد است .

-میگوهای آبهای گرم که آبهایی بسر می برند که حداقل درجه حرارت در فصل زمستان 20 درجه سانتی گراد است .

-میگوهای آبهای معتدله که در نواحی معتدله یافت می شوند ودامنه درجه حرارت مطلوب برای آنها 30-20 درجه سانتی گراد است .

میگوهای ایران

در ایران انواع مختلفی از میگو در منابع آبهای داخلی ،خلیج فارس و دریای عمان وجود دارند .اما گونه هائی که قابلیت انها برای تکثیر و پرورش به اثبات رسیده است در آبهای خلیج فارس و دریای عمان یافت می شوند و شامل انواع زیر می باشند :

-میگوی ببری سبز penaeus      semisulcatus                

-میگوی موزی penaeus             merguiensis                          

-میگوی سفید هندی penaeus                indicus                           

-میگوی دم قرمز penaeus            penisulatus                   

-میگوی ژاپنی penaeus                 japonicas                            

میگو سفید Metapenaeus                    affinis                            


از بین انواع فوق میگوی دم قرمز و میگوی ژاپنی فراوانی بسیار کمی دارند .از اینرو در ایران بعنوان یک گونه پرورشی تا کنون کمتر مورد توجه قرار داشته اند .

علاوه براین گونه ها ،گزارش های معدودی از وجود گونه معروف پرورشی یعنی میگوی ببری سیاه (P.Monodon) در ابهای ناحیه خلیج گواتر در دست است .

با توجه باینکه خلیج فارس و دریای عمان جزء دریاهای گرم محسوب می شوند بدیهی است که تمام این گونه ها در گروه میگوهای دریازی آبهای گرم طبقه بندی می شوند .اما مطالعات نشان می دهد که میگوی دم قرمز و ژاپنی در آب وهوای معتدله نیز رشد مطلوبی دارد و بطور طبیعی در مناطق معتدله نیز یافت می شوند لذا از آنها بعنوان گونه های معتدله نیز یاد می شود .


زیست شناسی

زندگی میگوها نیز همانند سایر موجودات عالی با تشکیل سلول تخم آغاز و با مرگ خاتمه می یابد .در طول عمر 5/1 تا 2 ساله خود میگوها مراحل مختلف و متعددی را پشت سر می گذارند که برخی از نیازهای زیستی و رفتارهای این جانوران را دستخوش دگرگونی می سازد.در ذیل مرور کوتاهی بر این مراحل و ویژگی ها که چرخه زندگی میگو ها را تشکیل می دهد خواهیم داشت.

 
جفتگیری و تولید مثل:

سن بلوغ در میان گونه های مختلف میگو متفاوت است و بعلاوه تحت تأثیر شرایط محیطی قرار دارد .معمولاً میگوهائی که 6 ماه از طول عمر آنها می گذرد آمادگی جفتگیری ویا تولید مثل را می یابند در این حالت میگوها بتدریج آبهای کم عمق ساحلی را ترک گفته و به اعماق بیشتر و آبهای دور از ساحل مهاجرت می نمایند ثبات بیشتر برای تخم ها و نوزادان آینده از جمله دلایل این مهاجرت ها بشمار می آید .بعلاوه تغییرات محیطی که با انجام این مهاجرت ها میگو با آن روبرو می شود ،مسلماً در فرآیندهای فیزیولوژیکی جانور و رسیدگی غدد جنسی آن تأثیر دارند .لازم بذکر است در معدودی از بررسی های انجام شده معلوم گردیده است که برخی از انواع نظیر میگوی موزی در مناطق خاصی برای تخمریزی به آبهای ساحلی وارد می شوند .

عمق منطقه تولید مثلی برای گونه های مختلف و در مناطق مختلف متفاوت است و بنظر میرسد به جنس بستر بستگی دارد وبرای گونه های مختلف اعماق حدود 50 تا 90 متر گزارش گردیده است.

در خلیج فارس عمق تولید مثلی برای میگوی ببری سبز 50 متر گزارش شده است .در بررسی های آزمایشگاهی معلوم گردیده است که جفت گیری میگوی پنائیده شب هنگام (پس از غروب آفتاب تا اوایل نیمه شب ) انجام می گیرد .در هنگام جفت گیری میگوهای ماده باتلیکوم بسته دارای پوسته نرم هستند و تازه پوست اندازی نموده اند در حالیکه میگوهای ماده باتلیکوم باز دارای پوسته سخت هستند .در هر دو گروه میگوهای نر در موقع جفتگیری دارای پوسته سخت می باشند .طی عمل جفتگیری کیسه های اسپرمی (spermatophore)  از سوراخ تناسلی جنس نر خارج و باکمک پتاسما به تلیکوم جانور ماده هدایت و در آنجا ذخیره می شود .میگوهای ماده باتلیکوم بسته قادرند تا ذخیره اسپرمی را تا پوست اندازی بعدی نگهداری و در صورت کسب آمادگی تخمریزی از آن استفاده نمایند . در حالیکه میگوهای باتلیکوم باز در فاصله کوتاهی پس از جقتگیری (حدود1 تا 2 ساعت )باید تخمریزی نمایند زیرا در غیر اینصورت کیسه های اسپرمی از تلیکوم خارج و از دست می روند .


مراحل جفتگیری میگوها (باتلیکوم باز وبسته) در شرایط آزمایشگاهی بشرح زیر است:

یک یا تعدادی میگوی نر از اطراف به طرف میگوی ماده نزدیک شده آنرا تعقیب می کنند.سرانجام یک میگوی نر جذب میگوی ماده شده و به آرامی به زیر آن میخزد .ماده با پاهای حرکتی خود کارپاس میگوی نر را گرفته و پس از چند لحظه میگوی نر چرخیده و در وضعیت شکم به شکم با جانور ماده قرار می گیرد .سپس جانور نر 90 درجه چرخیده ودر همین حال چندین بار سر و دم خود را حرکت داده و با انقباض بدن موجب می شود که کیسه های اسپرمی به تلیکوم جانور ماده منتقل شوند.

حالت چرخش 90 درجه در بعضی از انواع میگو نظیر میگوی ببری سبز و ببری سیاه مشاهده شده است ودر برخی از انواع ،نظیر میگوی سفید غربی و میگوی ژاپنی اتفاق نمی افتد .

پس از رسیدگی تخمدان و امادگی جانور برای تخمریزی ، جانور ماده تخمک ها را از سوراخ تناسلی واقع در قاعده سومین جفت پاهای حرکتی و همزمان با آن اسپرم های غیر متحرک رااز منافذ واقع در قاعده چهارمین پاهای (در گونه های باتلیکوم بسته) حرکت رها نموده و لقاح در آب بوقوع می پیوندد .حرکت پاهای شنا و حرکتی جانور امکان لقاح بیشتر را فراهم می آورد .

 

                               نحوه جفتگیری در میگوی ببری سبز وببری سیاه

باروری:

میزان تخمکی که هر میگوی ماده تولید می کند متفاوت و بسته به گونه و اندازه میگوو شرایطی که در آن بسر می برده است تغییر می نماید .میگوهای پنائیده عموماً باروری بالائیدارند و از 100000 تا بیش از 1000000 تخمک در هر بار تخمریزی تولید می کنند.رابطه مستقیمی بین اندازه جانور ماده وتعداد تخمک ها وجود دارد و میگوی بزرگتر عموماً بیش از کوچکتر تخمک تولید می کند.

 

                                جدول تعداد تخمک ها در برخی  ازانواع میگوها


گونه   

اندازه میگو

(گرم)
   
متوسط تعداد

تخمک در هر بار

تخمریزی
   
متوسط تعداد

ناپلی در هر بار

تخمریزی

منبع مولدین

میگوی سفید هندی

وحشی-قطع پای چشمی

میگوی ببری سیاه

میگوی سفید غربی
     

میگوهای مولد وحشی که بطور طبیعی تخمریزی می نمایند عموماًتعداد بیشتری تخمک از میگوهای پرورشی تولید می نمایند .یک میگوی ماده در شرایط طبیعی ممکن است تا بیش از 5 با تخمریزی نماید.


فصل تولید مثل:

تولید مثل میگوها تحت درجه حرارت محیط قرار دارد ودر شرایط محیطی مناسب میگو در تمام طول سال قادر به تولید مثل می باشد .در آبهای خلیج فارس ودریای عمان عموماً دو فصل تولید مثلی یکی در بهار ودیگری پائیزه قابل تشخیص است .قصل تولید مثل بهاره از اواخر اسفند ماه آغاز و تا اواسط تابستان ادامه می یابد .فصل پائیزه از اوایل آبان تا اواسط آذر ماه ادامه پیدا می کند .کیفیت تخم ها در خارج از ماه تولید مثلی پائین تر است .
 

ریخت شناسی یک میگوی بالغ:

بدن میگوهای پنائیده دراز و کم وبیش خمیده است .طول بدن در انواع مختلف ،متفاوت و گاهی تا 250 میلیمتر و وزن آنها تا بیش از 300 گرم می رسد .رنگ بدن نیز در بین گونه ها از تنوع زیادی برخوردار است و ازسفید متمایل به سبز-خاکستری در میگوی سفید و سفید هندی تا صورتی در میگوی ببری سبز تغییر میکند .رنگ بدن در بین افراد متعلق به یک گونه نیز ثابت نبوده وبسته با شرایط محیط زیست آن از قبیل درجه حرارت ،درجه شوری ،مواد غذایی ، رنگ محیط ،ابتلا به بیماری ها ممکن است کاملاً تغییر نماید .

قطعات بدن:

بدن یک میگو از 19 قطعه تشکیل شده است .سر شامل 5 و سینه دارای 8 قطعه می باشند .سر و سینه با یکدیگر جوش خورده و بخش واحدی بنام سرسینه (cephalotorax ) را بوجود می آورند .شکم از 6 قطعه قابل حرکت ویک قطعه انتهائی بنام تلسون تشکیل می شود .قطعات شکمی در ناحیه پشتی گرد واز پهلو ها فشرده اند بطوری که جانور بشکل (،) بنظر می رسد .

تمامی بدن از پوسته سخت و غیر قابل انعطافی که اسکلت خارجی (Exoskeleton ) نامیده می شود ،پوشیده است .اسکلت خارجی از جنس مواد معدنی وپروتئین ها بوده و دارای سه لایه قابل تشخیص بنام های (coticule ) ،لایه زبرین (Epiderm) و لایه زیرین (Dermis ) می باشد.صفحات پشتی و جانبی اسکلت خارجی در ناحیه سر سینه با هم جوش خورده و صفحه واحدی بنام کاراپاس (carapase) را می سازند . کاراپاس دراز و کشیده و از پهلو ها فشرده شده است ودر قدامی ترین بخش ،روستروم را بوجود می آورد . تعداد دانه های روستروم در گونه های مختلف متفاوت است . بخش جانبی کاراپاس که آبشش ها را می پوشاند دارای شیارها و خارهائی است که کاراپاس را به بخش هائی تقسیم می کند و در شناسایی میگو بکار می آیند .(شکل 1و2 ).

صفحات هر قطعه شکمی جدا و حلقه مانند است و با وجود بخش های قابل انعطاف بنام غشاء های مفصلی (Arthrodial) که فاقد رسوبات کلسیمی هستند ،اتصالات قابل حرکت را بوجود می آورند .اسکلت خارجی در هر یک از این قطعات از سه صفحه بنام های صفحه پشتی (Tergum) ،صفحه جانبی (pleura)  در دو طرف بدن و صفحه کم عرض شکمی (sternum)  تشکیل میشوند .

 
با توجه به اینکه وجود اسکلت خارجی از رشد میگو جلوگیری می نماید لذا جانور برای رفع این محدودیت ناچار نه پوست اندازی است .پوسته خارجی در ابتدا نرم و کاملاً شفاف است اما پس از چندین ساعت تا چندین روز سخت و تیره می گردد .
             

 نمای جانبی میگو

1-اولین آنتن 2- صفحه آنتنی 3- دومین آنتن 4- سومین پای آرواره ای 5- پاهای قدم زن 6 پتاسما 7پاهای شنا 8- تلسون 9- اروپود 10 بند دوم شکمی 11- کاراپاس 12- روستروم

                         

بخش های مختلف کاراپاس

1-دندانه های زیرین روستروم 2-برآمدگی خطی جلوی معدی 3- خارانتنی 4- برآمدگی خطی آنتنی5-خارکبدی 6-برآمدگی خطی کبدی 7- برآمدگی خطی کبدی-معدی 8- محل قرار گرفتن شیار عقب رستروم 9- برآمدگی غقب رستروم

10- شیار میانی 11-اولین دندانه روستروم 12- برامدگی خطی روسترمی 13- برآمدگی خطی سری 14- برآمدگی خطی معدی- حدقهای


ضمائم بدن:

هر قطعه از بدن دارای یک جفت ضمائم بند بند است که هر یک از آنها دارای یک قاعده مشترک و دو انشعاب می باشند ،لذا دو شاخه (Biramous) خوانده می شوند .قطعه قاعده ای خود از دو قطعه یعنی Coxa  برای اتصال به بدن و یک پایه (Epipodite) برای قرار گرفتن دو انشعاب بر روی آن تشکیل شده است . این دو انشعاب بنام های پایک خارجی (Exopodite) و پایک داخلی (Endupoodite) نامیده می شوند که هر یک دارای تعداد زیادی قطعات (podomer) می باشند .

ممکن است پایک های خارجی و داخلی قطعات مختلف شکل و اندازه متفاوتی داشته باشند .در برخی از قطعات بدن پایک داخلی ویا خارجی کوچک شده و یا کاملاً تحلیل رفته است . میگوهای پنائیده (که تکثیر و پرورش آنها انجام می پذیرد ) دارای 19 جفت اندام ضمیمه می باشند .13 جفت در قسمت سر سینه شامل 5 جفت اندام ضمیمه قدامی (سری) و8 جفت اندام ضمیمه خلفی (سینه ای) و6 جفت نیز در بخش شکمی واقع شده اند .


ضمائم سری:

پنج جفت ضمائم سر عبارتند از اولین و دومین آنتن که دارای وظیفه حسی –تعادلی هستند و ضمائم دهانی شامل ماندیبول ،ماگزیلا که بترتیب در گرفتن غذا ،کمک در تغذیه و همچنین تنفس (ماگزیلا) نقش دارمد .پایه چشم ها بر روی اولین قطعه سری قرار گرفته است که در انتهای آن یک چشم مرکب قرار دارد .

 
ضمائم سینه ای:

سه جفت ضمائم سینه ای را پاهای آرواره ای (Maxilliped) وپنج جفت خلفی راپاهای قدم زن (Walking leg  یا Pereopod) می نامند .وظیفه پاهای آرواره ای کمک در تغذیه و هدایت مواد غذایی بسوی دهان می باشد .پاهای قدم زن اول ،دوم وسوم دارای یک بخش انتهایی گیره مانند بنام انبرک هستند که در تغذیه جانور بکار می آیند.جفت چهارم و پنجم این پاها فاقد انبرک بوده وبخش انتهائی آن به ناخن ختم می شود.

در جنس ماده روی Coxa سومین پای قدم زن منفذ تناسلی وجود دارد که راه خروجی تخمک در هنگام تخمریزی است . سوراخ تناسلی در جنس نر روی غشاء مفصلی که بین پنجمین پای قدم زن و سینه قرار دارد واقع شده است و اسپرماتوفورها از آن خارج می شوند .

وظیفه پاهای قدم زن حرکت بر روی بستر ،کمک به حفر گودال برای فرو رفتن در بستر ،گرفتن مواد غذایی بکمک انبرکها و کمک در تغذیه جانور می باشد . اندام تناسلی خارجی جنس ماده جزء ضمائم سینه ای و در نرها بخشی از ضمائم شکمی بحساب می آید .

 
ضمائم شکمی:

پنج قطعه اول شکمی هر یک دارای یک جفت اندام ضمیمه بنام پاهای شناگر (swimming leg  یا Pleopod) هستند و همانطور که از نامشان بر می آید وظیفه شناوری و حرکت جانور در آب را بر عهده دارند . قطعه ششم دارای اروپود (دم پاره) و قطعه تلسون است که با همدیگر دم بادبزنی یا باله دمی (Tail fin  یا Fan tail ) را تشکیل می دهند که وظیفه آن نیز کمک به شناوری جانور می باشد.


ساختمان داخلی:

ساختمان داخلی بدن میگو شامل دستگاهها و اندام های مختلفی است که بقاء جانور ونسل آن را تضمین می نماید . این ساختمان بطور خلاصه بشرح زیر می باشد

 
دستگاه گردش خون:

دستگاه گردش خون در میگو ها از نوع باز بوده و از چهار بخش اصلی ،یعنی سینوس پیش قلبی (Pericardial  sinus ) ،قلب ،سرخرگها و کانالهای خونی و سینوس های خونی تشکیل می شود .قلب در میگوها تودده ای عضلانی دارای شکل نامنظم اما کم وبیش هرمی شکل است .

بافت خونی میگوها بی رنگ بوده و شامل پلاسما ،گلبول سفید ورنگدانه های تنفسی (هموسیانسن) می باشد . هموسیانین بی رنگ است ودر ترکیب بااکسیزن رنگ آن به آبی تغییر می کند .خون پس از عبور از آبشش ها به قلب وارد شده ودر نتیجه انقباضات آن از طریق سرخرگها و کانالهای برنده در تمام بدن انتشار می یابدو پس از انجام تبادلات گازی و غذائی و مجدداً پس از عبور از آبشش ها به قلب باز می گردد .


دستگاه تنفسی:

تبادلات گازی بین خون و محیط پیرامون از وظایف اصلی آبشش ها بحساب می آید آبشش ها در دو طرف ناحیه سینه ای ،در حفره ای که بوسیله کاراپاس پوشیده می شود قرار دارند .هر برانشی از یک محور اصلی که در طول آن دو ردیف صفحات برانشی قرار دارند تشکیل می شود این صفحات دارای بریدگیهای متعددی هستند که آنرا بشکل شاخه های درخت نمایان می سازد از اینرو به آن Dendro branchiate  می گویند .در هر طرف بدن 6 سری برانشی وجود دارد.

کانالهای اصلی خونی که از میان محور مرکزی می گذرند ،انشعابات خودرا به سطح این صفحات فرستاده وتبادلات گازی بطریق انتشار بین خون و محیط انجام می گیرد .انجام تبادلات گازی از طریق سایر سطوح نفوذ پذیر مثل بخش هائی از پاهای شنا و دیواره داخلی حفره ابششی نیز امکان پذیر است .

در هر طرف حداقل 6 سری برانشی قرار دارد


الف :

1-قلب  2-حفره عقب لوله گوارشی پیشین  3-آئورت قدامی  4-روده کور جلوی لوله گوارشی میانی  5-سرخرگ معدی  6-گره عصبی فوق مری  7-سرخرگ جریان دوباره  8- غده شاخکی (لب پشتی)  9-عصب بینائی  10-سرخرگ بینائی  11-سرخرگ روسترومی  12-سرخرگ اولین آنتن  13-حفره جلوی لوله گوارشی پیشین  14-عصب دومین آنتن  15-سرخرگ دومین آنتن  16-غده شاخکی (لب شکمی)  17-رابط مری  18-سرخرگ ماندیبولی  19-لب قدامی تخمدان  20-سرخرگ قدامی-جانبی  21-سرخرگ زیر معدی  22- سرخرگ زیرسینه ای  23-سرخرگ کبدی  24-مجرای تخمک بر  25-تخمدان  26-غده لوله گوارشی میانی (هپاتوپانکراس)  27-سرخرگ زیر شکمی  28-غده عصبی  29-طناب عصبی شکمی  30-سرخرگ خلفی زیرطناب عصبی  31-مخرج  32-روده کورعقب لوله گوارشی میانی  34-لب خلفی تخمدان  35-سرخرگ خلفی  36-سرخرگهای هر یک از قطعات بدن  37-لوله گوارشی میانی  38-سرخرگ زیر صفحه شکمی  39-دریچه ای که بطن را به دهلیز مرتبط می کند .

ب :

1- آبشش ناحیه جانبی

2- آبشش مفصلی

3-Mastigobranch


دستگاه گوارش:                       

این دستگاه شامل لوله گوارشی طویلی است که از دهان تا مخرج جانور امتداد دارد .بخش پیشین این لوله شامل شکاف وحفره دهانی ،اندام های گیرندهوخردکننده غذا ،مری ومعده می باشد که وظیفه آنها گرفتن و خرد کردن مواد غذائی است .بخش میانی وظیفه هضم شیمیائی و جذب مواد غذائی را برعهده دارد .وظیفه بخش انتهائی هدایت و شکل دادن به مدفوع است .در بخش قدامی و میانی لوله گوارشی آنزیم های مختلفی ترشح می شود که به هضم غذا کمک می نمایند .بخش قدامی و خلفی روده دارای پوششی از جنس کیتین است .

هپاتوپانکراس بعنوان اندام ترشحی (آزاد کننده برخی از آنزیم های گوارشی) ،ذخیره کننده (چربی ها و برخی از عناصر نظیر کلسیم) و خونساز دارای یک ارتباط ساختمانی و فیزیولوژیکی با لوله گوارشی می باشد .

 
دستگاه دفع :

درمیگوها شامل یک جفت غده آنتنی یا غده سبز(Green (or Antennal) Gland ) است که در قاعده هر یک از دومین جفت آنتن ها واقع شده اند .وظیفه این دستگاه دفع مواد زائد و کمک در فرایند تنظیم اسمزی است .با توجه باینکه در موقع پوست اندازی مقدار زیادی مواد ازته و معدنی با پوسته جدا شده و دفع می شوند ،لذا پوست اندازی را می توان نوعی مکانیسم دفعی تلقی نمود .

دستگاه عصبی:

شامل یک طناب عصبی است که دارای مجموعه ای از گره های عصبی (Gangelion) می باشد .از هر یک از این گره ها رشته های اعصاب منشعب شده و به اندام های مختلف بدن می روند وعملکرد دستگاههای مختلف را کنترل می نمایند .


گیرنده های حسی:

تحریکات شیمیائی و فیزیکی (نظیر تغییر درجه شوری ،درجه حرارت ،PH،و...) و همچنین محرکهای تماسی توسط انواع خاصی از تارهای حسی که بر روی بخش های مختلف بدن قرار دارند دریافت و بوسیله رشته های اعصاب به مراکز حسی (گره های عصبی) منتقل می شوند .

تجمع این تارها بیشتر بر روی ناحیه سر بویزه بخشهای دهانی ،آنتن ها و پاهایآروارهای وحرکتی ،می باشد تغییرات نوری (شدت نور،طول موجورنگ ) از طریق چشم های مرکب که بر روی هر یک از پاهای چشمی قرار دارند دریافت می گردد.هر چشم مرکب از تعداد زیادی چشم ساده تشکیل می شود .

اندام های تعادلی (Statocysts) به شکل یک کیسه بر آمده در کنار هر یک از اولین جفت آنتن ها قابل مشاهده استاین کیسه ها توخالی بوده و هر یک حاوی چند سنگریزه کوچک می باشند جابجائی این سنگریزها موجب تحریک تارهای حسی موجود بر روی دیوار داخلی کیسه و تشخیص وضغیت تعادلی می گردد .


ماهیچه ای :

دستگاه ماهیچه ای میگو کاملاً توسعه یافته است و کلیه حرکات ارادی جانور با کمک این دستگاه انجام می گیرد . عضلات بصورت جفت های مخالف یگدیگر هستند .هر جفت شامل دو ماهیچه یکی ماهیچه منقبض کننده و دیگری ماهیچه منبسط کننده می باش

سه شنبه 11 مهر 1391برچسب:, :: 22:21 :: نويسنده : عیسی بهرامی زاده
فلاورهورن ابریشمی برای اولین بار در کشور تایلند تولید شده است. ویژگی این ماهی رنگ آبی یک دست در تمام قسمت های بدن است ماهی فلاورهورن از جمله ماهیان هیبرید است. هیبرید به این معنا است که ماهی به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارد و در اثر تکثیر گزینشی در آزمایشگاه ها به وجود آمده است. فلاورهورن، هیبرید ماهی پرت و برخی از گونه های سیچلاید ها است. تکثیر گزینشی این ماهی در کشور های آسیایی انجام گرفته است و به همین دلیل فلاورهورن ماهی ای شرقی محسوب می شود. فلاورهورن در کشور چین، یوهان نام گرفته است فلاورهورن ماهی قوی ای است و شرایط سخت آب را تحمل می کند. با این وجود، عالی نگه داشتن شرایط آکواریوم اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که شرایط بد آکواریوم بر روی رنگ ماهی و همچنین رشد هد (غده ی بر روی سر ماهی) تاثیر می گذارد. از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی زیبایی ماهی فلاورهورن، نور و تغذیه است. نور غیر مستقیم خورشید بهترین تاثیر را بر روی رنگ ماهی دارد. در صورت نبود نور طبیعی کافی می توان از یک مهتابی سفید و یک لامپ زرد استفاده نمود فلاورهورن ماهی بسیار پرخاشگری است و به همین دلیل نگهداری آن به صورت انفرادی بهترین انتخاب استآکواریومی با حداقل حجم ۱۴۰ لیتر با دمای ۲۶ تا ۲۸ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۶.۰ تا ۷.۰ برای ماهی فلاورهورن بهترین شرایط را به وجود می آورد تغذیه ی ماهی فلاورهورن دارای اصول خاصی است که در صورت رعایت این اصول، ماهی فلاورهورن بهترین رشد را خواهد داشت. غذا دادن به ماهی باید در چهار تا پنج وعده در روز و با غذاهای متنوع در طول روز و همچنین مقدار کم در هر وعده انجام شود. استفاده از گوشت میگو و همچنین دل گوسفند به صورت چرخ شده به صورت چند روز در میان به اضافه ی غذاهای خشک مخصوص فلاورهورن بهترین رژیم غذایی برای این ماهی است. غذاهای خشک مرغوب مخصوص فلاورهورن غذاهایی همچون جی بی ال فلاورهورن، هامپی هد، اسپکتروم آمریکایی، هیکاری ژاپنی، تترا لوهان و میگوی خشک هستند. چنین غذاهایی هم در رنگ ماهی و هم در رشد هد ماهی تاثیر خواهند داشت نکته ی بسیار مهم این است که رعایت تمام اصول گفته شده زمانی موجب رشد هد ماهی می شود که فلاورهورن انتخاب شده استعداد رشد هد را داشته باشد. معمولا" در نژادهای خوب این ماهی از هر ده ماهی متولد شده، تنها یک ماهی این استعداد را خواهد داشت. تکثیر ماهی فلاورهورن امری بسیار پیچیده است. اکثر ماهی های نر فلاورهورن عقیم هستند و قدرت بارور کردن تخم را ندارند. تکثیر کنندگان ماهی فلاورهورن، جفت ماهی مولد را از کشورهای آسیایی خریداری می کنند. تخمریزی فلاورهورن مانند سیچلاید ها است. ماهی ماده بر روی یک سطح صاف تخمریزی می نماید و ماهی ماده تخم ها را بارور می کند

 

تاریخچه ای از پرورش میگوی دراز آب شیرین



ادامه مطلب ...

نام علمی :Gnathonemus petersii

نام های رایج و بازاری : فیل ماهی

 نگه داری : کمی سخت است به خصوص اینکه  به شدت نیازمند آب با کیفیت عالی هستند .

حد اکثر اندازه : 23-35 سانتی متر

pH - 6-7.2

دما : 73-82*F (23-28*C)

طول عمر : 6-10 سال

زادگاه : اصالتا متعلق به آب های آرام  آفریقا و عموما اطراف نیجر هستند .

رفتار : صلح جو هستند . ولی بزرگترها به کوچکترها حمله می کنند .

اندازه ی تانک : برای یک فیل ماهی بالغ تانکی با 50  گالون ظرفیت لازم است .

ماهیان سازگار : با همه نوع ماهی سازگار است . ولی ممکن است غذا به آنها نرسد . می توانید آنها را با تتراها ، آنجل ها و یا دیسکس نگه داری کنید.

تولید مثل :  تکثیر آنها در اسارت سخت است .

رژیم غذایی : فیل ماهی هااصولا جز ماهی های لاشه خور آکواریوم هستند این ماهی به میگوی آب شور ، کرم خونی و غذای زنده علاقه مند است ولی معمولا با پولکی ها سازگار نیستند .

 

 

آبزي پروري : آموزش كشت دافني (موينا)

از آنجايي كه دافني از غذاهاي زنده مهم در صنعت تكثير و پرورش آبزيان آب شيرين محسوب ميشود تصميم گرفتم در خصوص تكثير اين سخت پوست باارزش توضيحاتي را در سایت بگنجانم :
دافني ها كلادوسرهاي سخت پوست كوچك آب شيرين با نام عمومي خاكشي هاي سخت پوست هستند. اين نام عمومي فقط بدليل سايزشان نبوده بلكه بدليل حركت جهشي ناگهاني وكوتاهشان در آب است.جنسهاي دافني و موينا بشدت خويشاوند مي باشند. آنها در سرتاسر جهان وجود دارند وتمام آنها به دافني معروف هستند. دافني داراي بدني كه شامل سر وتنه هستند ( شكل 1) آنتن ها (شاخك ها) ابزار اصلي موقعيت يابي هستند.چشمان مركب بزرگ زير پوست در دو.................................

 

 



ادامه مطلب ...

پرورش ماهی در شالیزار

مکان یابی
اجرای نقشه طرح
آماده سازی زمين و کشت برنج
کشت بچه ماهيان
عملیات داشت برنج
مراقبتهای ویژه پرورش ماهی
برداشت برنج
پرورش ماهی بعد از برداشت برنج و صيد ماهی


در شاليزار مي توان علاوه بر توليد برنج , ماهي نيزپرورش داد. شالیزارهايي كه داراي آب كافي وزمين مناسب ومسطح باشند , مي توانند جهت پرورش ماهي كپور مورد استفاده قرار گيرند , بدين ترتيب كه يك پناهگاه كوچك در پايين دست مزرعه برنج احداث مي شود ودر اوايل بهار بچه ماهيان را به داخل اين پناهگاه مي ريزيم و تا زمانيكه شاليزار آماده مي شود ودر آن نشاء كاري صورت...........................



ادامه مطلب ...

آشنایی با میگو و طریقه پرورش آن

پرورش میگو

گونه‌های میگوی آب شیرین جنس Macrobrachium در سراسر مناطق گرمسیری و نیم گرمسیری جهان پراکنده‌اند. این گونه‌ها در اغلب آبهای شیرین داخلی شامل دریاچه‌ها ، رودخانــه‌ها، باتلاقها ، نهرهای آبیاری ، کانالها و استخرها یافت می‌شوند. اغلب گونه‌ها در مراحل نخستین چرخه زندگیشان به آب لب شور نیاز دارند و بنا بر این در آبهایی یافت می‌شوند که مستقیم یا غیر مستقیم به دریا می‌پیوندند، هر چند بعضی از آنها چرخه زندگیشان را در دریاچه‌های داخلی آب شور یا آب شیرین کامل می‌کنند. بعضی از.......................

 



ادامه مطلب ...

به طور کلی رفتار و وضع ظاهری ماهی بیمار از ماهی های سالم متمایز است.بنابراین به آسانی می توان در یک آکواریوم بین تعدادی ماهی یک یا چند ماهی بیمار را شناسایی نمود.عوامل ظاهری عمده ای که در تشخیص و شناسایی ماهی بیمار موثر هستند عبارتند از:


۱-بیحال شدن ماهی

۲-فرار نکردن در اثر تحریک یا ترساندن

۳-شنای غیرطبیعی

۴-جدا شدن از سایر ماهی ها و کناره گیری کردن از آن ها

۵-مالیدن بدن به دیواره ها یا کف

۶-ماندن در سطح آب

۷-باز نگه داشتن دهان

۸-سریع شدن تنفس و افزایش تعداد آن در دقیقه

۹-پریدن از آب

۱۰-کمرنگ شدن سطح بدن

۱۱-خونریزی جلدی

۱۲-سخت شدن یا پاره شدن باله ها

۱۳-تا خوردن باله ها

۱۴-ظهور لکه های سفید یا قرمز بر روی بدن

۱۵-پیدا شدن لکه های ابر مانند بر روی بدن

۱۶-امساک یا غیر طبیعی بودن تغذیه

هر ماهی بیمار ممکن است یک یا چند عامل از عوامل فوقالذکر را نشان دهد.در هر صورت بلا فاصله بعد از ظهور علایم بیماری باید در اسرع وقت نسبت به شناسایی و کنترل عامل بیماریزا اقدام نمود.در غیر این صورت ممکن است ماهی ها در وضعی قرار گیرند که کنترل یا مداوای آن ها امکان پذیر نباشد.

ماهی دم شمشیری

نام خانواده: شیربت زنده زای دندان دار
نام ماهیان : دم شمشیری (رنگهای مختلف)
طول حداکثر: 13 سانتی متر
سطح شنا: تمام سطوح آب
مکانهای جاگیری :میان تخته سنگهاو گیاهان آبزی
نور مناسب: روشن ، بدون تابش مستقیم آفتاب
همزیستی: سازگار با تمام ماهیان آکواریومی
تغذیه: غذای خشک
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما 25درجه سانتی گراد - سختی آب 14 درجه - Ph= 7.3

تولید مثل شون همانند مولی هاست!
رفتار و نوع تولید مثل : زنده زا،این ماهی زیبااز محبوبترین ماهیان اکواریومی است. زائده شمشیر مانند ماهی نر را از ماده ها جدا میکند. حرکات زیبا و مهربانی این ماهی باعث شده است، توجه اکثر آکواریوم دارها به آن جلب شود. این ماهی به سرد شدن آب حساس است. این ماهیها بخاطر پره کشیده زیرین باله دمی شان که فقط در جنس نر دیده می شود، به این نام شهرت یافته اند.
دم شمشیری ها را می توان براحتی در آکواریوم نگهداری کرد.
این گونه ماهی برای نخستین بار در آمریکای جنوبی یافت شد

 

تصوير

مولی  Molly:

نام خانواده : مولی
نام ماهیان : مولی(رنگهای مختلف)
طول حداکثر: 10 سانتی متر سطح شنا: تمام سطوح آب
مکانهای جاگیری :میان تخته سنگهاو گیاهان آبزی
نور مناسب: روشن ، بدون تابش مستقیم آفتاب
همزیستی: سازگار با تمام ماهیان آکواریومی
تغذیه: غذای خشک
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما 26درجه سانتی گراد /سختی آب 20 درجه/پی هاش=7/5
دشواری نگهداری: گروه 2: ماهیان زرنگ و راحت که از نظر تغذیه به مراقبت بیشتری نیاز دارند اما در زمینه ویژگیهای آب نیاز مخصوصی ندارند.
رفتار و نوع تولید مثل : زنده زا، ماهی زیبا، صلح جو و کم توقع بوده و اکواریوم های روشن با تراکم گیاهان آبزی را دوست دارند. ماهی نر کوچکتر و دارای آلت تناسلی است.

یک کپور دنداندار زنده زا است.بیرون آمدن لاروها از تخمهای بارور شده و رشدشان در درون بدن ماده صورت می گیرد.چندین نوع از این ماهی مشهور تماماً سیاه شامل یک فرم دم بربطی تکثیر شده است.

گونه ای آسان برای نگهداری و تکثیر است    

 

 

بز ماهی mullidae

مهمترین اختصاص بز ماهی ها، یک جفت زائده ی حسی سبیلک مانند است که در زیر چانه ی آن ها وجود دارد.از آن جا که این سبیلک ها شباهت زیادی به ریش بز دارند، اسم معمولی آن ها بز ماهی انتخاب گردیده است.این زائده ها بسیار حساس هستند و دارای سلول های حسی می باشند.بز ماهی ها نیز مثل گربه ماهی های آب شیرین از این زائده ها برای جستجوی غذا استفاده می نمایند.این ماهی ها دارای دو باله ی پشتی جدا از هم هستند.

در هاوایی و برخی نقاط دنیا این ماهی ها مصرف غذایی دارند، بنابراین صید آن ها با توجه به ضوابط قانونی انجام می گیرد.

از بز ماهی های کوچک برای نگهداری در آکواریوم استفاده می شود.برخی از انواع این خانواده عبارتند از بز ماهی زرد، بز ماهی خال سیاه، موآنو، بز ماهی دم بند بند و بز ماهی نوار طلائی.

           

اسبک دریایی :

اسبک دریایی نوعی ماهی است که در دریاهای گرم زندگی می‏کند. از آنجا که اسب‏های دریایی به طور عمودی شنا می‏کنند و بدن آنها پوششی استخوانی دارد، شباهتی به ماهی‏ها ندارند و چون سر این ماهی‏ها شبیه به سر اسب است، به آنها اسبک دریایی گفته‏‏اند.

 

-اسبک دریایی وقت خود را در میان جلبک‏های دریایی می‏گذراند. جانور برای نگه داشتن خود، دمش را به دور جلبکی حلقه می‏کند و مدت‏ها به همان حال می‏ماند. اسبک‏ های دریایی از میگوهای کوچک و پلانکتون‏هایی که همراه جریان آب وارد دهان آنها می‏شود، تغذیه می‏کنند.

 

 

-   اسبک دریایی ماده تخم‏های خود را درون کیسه‏‏ای که روی شکم اسبک دریایی نر قرار دارد، می‏گذارد. بعد از 5 هفته، بیش از 200 نوزاداسب دریایی از تخم و از بدن نوع نر بیرون می‏آیند. شکل این نوزادان کاملاً شبیه پدر و مادر است.

- اژدهای دریا، نوعی اسبک دریایی است که در نوار ساحلی استرالیا یافت می‏شود. طول اژدهای دریا به 5/1 متر می‏رسد. جانور به کمک بخش‏های برگ‏مانندی که در سراسر بدنش رشد کرده‏اند، خود را استتار می‏کند.

گیاهان آبزی

 

 

 فهرست :

 

 فصل اول :  مقدمه

فصل دوم :  مقدمه ای بر لیمنولوژی و ارتباط آن با ارگانیسم ها و گیاهان آبزی

فصل سوم : سطوح مطالعه و اکولوژی گیاهان آبزی

فصل چهارم : سازشهای گیاهان آبزی با محیط آب

فصل پنجم : آلودگی آبها و اثرات متقابل آنها و گیاهان آبزی

فصل ششم :  مدیریت گیاهان آبزی

فصل هفتم : ارتباط متقابل گیاهان آبزی و سایر ارگانیسمها

فصل هشتم : منابع علمی وآشنایی با مهمترین گونه های گیاهان آبزی ایران

فصل نهم : گذری بر مقالات و منابع مرتبط 

 

                 ادامه مطلب....................

 



ادامه مطلب ...

کالبد شناسی آبزیان

۱- پوست

پوست آزاد ماهیان برای جلوگیری از نفوذ آب به بدن ماهی وایجاد صفحه زرهی به نام فلس است، زمانی که ماهی تحت استرس قرار می گیرد از اپیدرم موکوس ترشح می شود که از بروز عفونت جلو گیری می کند وباعث سهولت بیشتروصرف انرژی کمتر در شنا می باشد. گاهی عفونت های انگلی باعث ترشح موکوس غلیظ می شود که باعث تیرگی پوست می شود.

فلسها، صفحاتی بیضی شکل از جنس استخوان هستند ودرزیر اپیدرم قرار دارند ودر زمان بچه ماهی نورس تولید می شوند. وقتی ماهیان به دلیل ابتلا به بیماری سست وضعیف ........................

 

 

                                      ادامه مطلب..........................



ادامه مطلب ...

 الگو:نام انگلیسی Caspian vimba, Southern white-eye vimba با نام علمی:(Vimba vimba persa (Pallas,1817 گونه‌ای ماهی از خانواده کپورماهیان است که در دریای خزر یافت می‌شود.

حداکثر طول و وزن در آن به ترتیب ۳۰ سانتی‌متر و ۳۶۰ گرم است (میانگین ۱۶٫۵ سانتی‌متر و ۶۰ گرم). بدن این ماهی دراز و..........................

 

 

                                      ادامه مطلب........



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها
  • شیلاتی های دریا دل
  • شیلات
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و آدرس anjomaneshilat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 63
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 266205
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

<-PollName->

<-PollItems->

.


IranSkin go Up

.

نیت کنید و اشاره فرمایید